07: Maurits M. Bruel


Werkplaatsbijeenkomst van de Laergroep


“Binden en boeien van medewerkers”

Maurits M. Bruel, organisatieadviseur en medeauteur van de bestseller “De Geluksfabriek”

woensdag 18 april 2001

  • “Ik weet dat het er in zit, maar het komt er niet uit, wat we ook proberen”
  • “De organisatie speelt niet goed in op mijn persoonlijke wensen”
  • “Hoe kan ik als organisatie mijn mensen behouden, nu er zo’n tekort aan kwalitatief personeel op de arbeidsmarkt is ?”
  • “Is er een verwijdering tussen organisaties en individu gaande ?”

Bovenstaande vragen en opmerkingen, die we allen kennen, leiden tot een vernieuwde aandacht voor het geluk van het individu in de organisatie : dat maakt hem/haar productiever en zorgt ervoor dat hij/zij langer bij de organisatie blijft. De schrijvers van het boek “De Geluksfabriek” zochten naar de factoren die mensen in organisaties gelukkig maken

Een van de belangrijkste factoren die zij vonden bij succesvolle bedrijven is: niet meegaan met allerlei vermeende trends in arbeidsverhoudingen en organisatieprincipes, maar met je mensen in gesprek gaan. Dit wordt in het enthousiasme over competentiemanagement en nieuwe arbeidsverhoudingen te vaak vergeten.

Ze zijn ervan overtuigd geraakt dat twee kerncompetenties noodzakelijk zijn om een succesvolle organisatie op te bouwen: de competentie om te boeien en de competentie om te binden. Wat daar voor nodig is en hoe dat gerealiseerd kan worden zijn de thema’s voor deze studie- en inspiratiedag.

Onderwerpen die aan de orde zullen komen:

  • Wat drijft u in uw werk ?
  • Kenmerken van de nieuw werknemer
  • Inspelen op andere opvattingen over werk
  • Geboeide en verbonden werkers
  • Boeien en binden als kernprocessen
  • De geluksfabriek als metafoor voor de organisaties van de toekomst.
  • Wat kunt u hiermee in de praktijk ?

.

Klik hier om een reactie hieronder te laten

Laat een reactie achter: